Bersambung dari bahagian 1,
Jadual kelas yang diberikan
agak “pack” kerana selalunya aku akan masuk lebih daripada 5 kelas dalam sehari.
Aku diberikan jadual dan selalunya dalam group Telegram cikgu setiap pagi akan
dipost jadual ganti untuk cikgu – cikgu yang akan mengantikan cikgu yang tiba –
tiba mengambil “emergency leave” atau yang tiba – tiba mengambil cuti sakit.
Kelas yang diberikan juga agak mencabar, aku perlu mengajar dari kelas depan, pertengahan dan kelas paling belakang. Bagi aku kelas depan mudah untuk aku memberikan ilmu kerana mereka mudah memahami apa yang aku sampaikan dalam pembelajaran dan sikap ingin belajar yang tinggi. Kelas pertengahan aku perlu mengulang lebih lanjut mengenai sesuatu tajuk kerana ada pelajar yang cepat memahami dan ada yang lambat untuk “pick up”. Dan…kelas paling belakang, yang benar – benar menguji kesabaran aku kerana sikap yang berbeza daripada kelas depan dan pertengahan. Bagi aku pelajar kelas belakang seolah – olah hilang minat untuk belajar, mereka lebih suka mendengar aku bercerita mengenai sesuatu tajuk yang di luar bidang konteks pembelajaran.
Setiap kali aku masuk untuk mengajar kelas
belakang, mereka hanya mampu fokus untuk 15 minit sahaja dan “hilang” selepas itu.
Aku hanya mampu memberikan arahan untuk mereka menyalin apa yan ditulis di
white board dan memberikan sedikit Latihan. Di dalam kelas belakang tersebut
ada beberapa orang pelajar yang minat untuk belajar dan aku memberikan lebih focus
kepada mereka. Sebahagian besar yang lain lebih suka bermain – main dan membuat
bising. Oh ya, aku tidak dibenarkan untuk merotan atau berkasar dengan pelajar,
itu pesan pengetua sekolah Ketika aku mula melaporkan diri. Aku hanya mampu
memberikan arahan untuk mereka berada di dalam kelas dan membuat Latihan yang
diberikan. Bagi aku kelas belakang amat mencabar aku tapi aku mengambil sebagai
cabaran yang diberikan. Aku mula berfikir,berat sungguh bebanan guru yang
mengajar pelajar yang tidak mempunyai minat untuk belajar.
Selepas seminggu aku mengajar,
aku mula dapat menganalisa tingkah laku pelajar dan aku mula memerhati pelajar
di kelas depan, pertengahan dan belakang. Pelajar kelas belakang yang aku
mengajar ditangkap ponteng kelas dan dikenakan tindakan disiplin. Aku mula
memahami sikap dan punca tingkah laku mengapa pelajar tersebut bertindak
sedemikian.
Akan bersambung di bahagian 3…
Comments
Post a Comment